Dieta paleo to przede wszystkim sposób życia niż lista nakazów i zakazów dotyczących sposobu odżywiania się. Dietetycy zachęcający do wypróbowania diety paleo namawiają do porzucenia sal gimnastycznych i siłowni na rzecz ruchu na świeżym powietrzu. Marsz, spacery, bieganie i piesze wycieczki to idealne przykłady – tak właśnie żyli nasi przodkowie!

Co można spożywać na tej diecie? Podstawą Paleo jest żywność jaką ludzie mogli upolować: mięso, ryby, owoce morza oraz produkty, które mogą być uzyskane od zwierząt lub z ziemi: owoce, warzywa,  jajka, orzechy, nasiona, grzyby, miód, zioła i przyprawy. Dieta zaleca spożywanie tylko chudego mięsa, bez dodatków oraz dziczyznę, ponieważ w minionych czasach ludzie nie hodowali zwierząt domowych. Można również jeść wątróbki, żołądki, płucka, ponieważ zawierają sporo witamin z grupy B.

Dieta paleo nie jest dietą beztłuszczową, ale pozostaje wolna od „złego tłuszczu”. Zawiera dużo białka i dobrych tłuszczów — jak te, które występują w rybach, podobnie jak te w orzechach i oliwie. Atrakcyjny w tej diecie jest fakt, iż nie jest to dieta fanatycznie restrykcyjna. Przestrzeganie diety ułatwia podział na trzy poziomy. Każdy z nich zawiera ograniczoną liczbę „posiłków otwartych”, w ramach których można jeść to, co się lubi. Jeśli ktoś ma ochotę od czasu do czasu napić się wina lub piwa, to ok. Ponieważ dieta paleo to program na całe życie — a nie doraźna dieta odchudzająca — jest na tyle wybaczająca i elastyczna, że toleruje drobne oszustwa.

Po rozpoczęciu diety apetyt zmniejsza się, a metabolizm przyspiesza. To oznacza, że chudnie się, bez negatywnych odczuć związanych z dietami ilościowymi – nie odczuwa się skurczów głodu. Na diecie paleo nie ma też potrzeby liczenia węglowodanów. Można jeść tyle węglowodanów, ile się chce, pod warunkiem że są to dobre węglowodany — te, które pochodzą z owoców i warzyw o niskim indeksie.